گفتار درمانی کودکان

از حساس ترین دوران زندگی هر فردی دوران کودکی و نوزادی او است. در صورتی که در این دوران اختلالی بروز کرده و‌ نسبت به درمان آن اقدام نشود به مرور زمان تاثیر آن بیشتر می شود و در آینده به سختی می توان آن را درمان کرد.

علاوه بر آن در سنین نوزادی و کودکی با توجه به انعطافی که مغز داشته اختالالت راحت تر درمان می شوند. به‌طور معمول‌ بیشتر مشکلات گفتار و درمان در مغز ریشه دارند. این اختالالت به طورمعمول ناشی از مشکلات متابولیک، سندروم ها، ضربه و آسیب مغز و نیز عادت های نادرست و روش های تربیتی غلط والدین می باشند.

برای همین نیاز است که در گفتار درمانی کودکان به منظور بهبود روش تربیتی والدین، به والدین هم مشاوره داده شود. خیلی‌ از والدین اگر چه به وضوح مشکلات گفتاری را در کودک خود مشاهده می کنند اما حاضر به پذیرش این موضوع نیستند و‌ سعی در توجیه دارند. مثال کودکی ممکن است در سن 4 سالگی هنوز حرف زدن را شروع نکرده است اما والدین او معتقدند‌ که خود آن ها هم در کودکی دیر صحبت را آغاز کرده‌اند.

در حالی که گفتار درمانی کودک سه ساله یا گفتار درمانی کودک چهار ساله خیلی راحت تر از درمان اون در سنین بیشتر است. لذا توصیه می شود نسبت به آغاز گفتار درمانی کودکان زودتر اقدام شود. اگر چه وراثت می تواند در رشد کودکان نقش داشته باشد اما به تعویق انداختن روند درمان توسط شما به عنوان والدین، تنها فرصت بهبود بیشتر را از کودک دلبندتان‌خواهد گرفت.

عدم درمان این اختالالت باعث می شود فرزند شما در بزرگسالی با مشکلات و آسیب های روحی و روانی بسیاری همراه شود.به منظور بررسی وضعیت فرزند خود به کلینیک گفتار درمانی مراجعه کنید. حتی در صورتی که کودک شما هیچ گونه مشکلی نداشت هم شما چیزی را از دست نخواهید داد بلکه می توانید با خیالی راحت تربیت کودک خود را ادامه دهید.

بهترین سن برای گفتار درمانی کودکان
در هر سنی ممکن است مشکلات گفتاری خود را نشان دهند. همان طور که در بخش قبلی نیز در مورد آن صحبت کردیم یکی از سنین حساس، کودکی است. اما سوالی که ممکن است برای خیلی از والدین در زمینه گفتار درمانی کودکان ایجاد شود در مورد زمان مراجعه به کلینیک گفتار درمانی برای درمان کودکان است. در ادامه نشانه های‌مشکلات گفتاری در سنین 1 تا 5 نسبت به درمان کودک خود در سالگی را عنوان خواهیم نمود. در صورت مشاهده هر یک ازعلائم در سنین ذکر شده حتمًا به کلینیک گفتار درمانی اقدام کنید.

ناراحت از داشتن لکنت زبان
نشانه های مشکلات گفتاری در 1 سالگی تا 15 ماهگی

ایجاد صداها و اصواتی محدود توسط کودک عدم توانایی کودک در فهماندن منظور خود با استفاده از حرکاتی مثل تکان سر و دست یا اشاره با انگشت عدم توانایی کودک در بیان کلماتی ساده مثل آب و بابا.

نشانه های مشکلات گفتاری در 18 سالگی تا دو سالگی

عدم توانایی کودک در بیان بخش پایانی لغات مختلف ترجیح کودک به اشاره، به جای صحبت و بیان واضح خواسته های خود استفاده از عبارات دو یا چند کلمه ای محدود.

نشانه های مشکلات گفتاری در 2 سالگی تا 4 سالگی

عدم توانایی کودک در جمله سازی های ساده محدود بودن دایره لغات کودکان و عجز او در استفاده از کلمات جدید عدم رساندن منظور خود از طریق گفتار در اکثر مواقع.

نشانه های مشکلات گفتاری در 4 سالگی تا 5 سالگی

مشاهده لکنت زبان در صحبت های کودک تکرار مداوم صداها و کلمات عدم توانایی کودک در تبعیت از دستور معلم یا والدین.

گفتار درمانی چه مزایایی دارد؟

با گفتار درمانی صحبت کردن کودکان بسیار بهتر و واضح تر می شود. از این رو کودک اعتماد به نفس بیشتری برای صحبت در جمع خواهد داشت. لذا می توان گفت که با مراجعه به کلینیک گفتار درمانی به کودک کمک کرد تا با اعتماد به نفس بیشتر، زندگی اجتماعی بهتر و روابط شادتری را تجربه کند.

کودکانی که دچار اختالالت خواندن و نوشتن هستند در کلینیک گفتار درمانی یاد می گیرند که بهتر حروف را درک کنند، صداها و حروف کلمات را بهتر از هم تشخیص دهند و به همین دلیل کودک علاقه بیشتری به مطالعه و کتاب خواندن از خود نشان می دهد.

گفتار درمانی در هر سنی لکنت را درمان خواهد نمود و افراد می توانند با روحیه بهتری در اجتماع حاضر شوند. حتی افراد بزرگسالی که به دلیل سکته یا ضربه به سر توانایی گفتار، درک صحبت دیگران و یا بلع را از دست داده اند نیز می توانند با مراجعه به کلینیک گفتار درمانی مشکل خود را حل کنند.

حتی چنانچه آسیب دیدگی فرد به اندازه ای باشد که توانایی صحبت کردن را از او گرفته باشد می توان به فرد کمک نمود تا برای برقراری ارتباط روش های ارتباطی مکمل و جایگزین را انتخاب کند. در واقع با گفتار درمانی این افراد می توانند برای رفع نیازهای روزمره خود از روش های ارتباطی دیگری به غیر از حرف زدن استفاده کنند.

فرد یاد می گیرد که چگونه فعالیت های روتین و روزمره خود را انجام دهد و در این رابطه به دیگران وابسته نباشد؛ خیلی از افرادی که دارای مشکل گفتار و زبان هستند امکان استفاده مناسب از تارهای صوتی خود را ندارند. استفاده نامطلوب از حنجره و تارهای صوتی سبب آسیب دیدگی آن ها می شود و مشکلات فرعی را برای فرد به همراه خواهند داشت. این درحالی است که با گفتار درمانی به موقع، می توان مانع از بروز این مشکلات شد؛ فرد با کسب توانایی برای انجام کارهای خود و دستیابی به موفقیت اعتماد به نفس بیشتری خواهد داشت.